Canisterapie
Canisterapie je založena na přímém kontaktu člověka se psem a jejich vzájemné pozitivní interakci. Jedná se o vhodnou podpůrnou terapii, která napomáhá ke zlepšení psychosociálního vývoje dětí s tělesným, mentálním i smyslovým postižením. Díky emočně libým prožitkům, které kontakt se psem nabízí, přispívá k rozvoji jemné a hrubé motoriky, zvyšuje motivaci dítěte, a tím podněcuje verbální a neverbální komunikaci, orientaci v prostoru, sociální interakci a emoční vývoj. Může být využita ke zlepšení koncentrace pozornosti, snížení agresivity a k rozvoji sociálního cítění. Učí děti vnímat a navazovat vztah s canisterapeutickými psy, což ji přináší radost.
Canisterapie (individuální i skupinová) využívá pro své aktivity prostory RS. K počtu dětí je vždy zajištěn adekvátní počet dospělých osob tak, aby mohla canisterapie nerušeně probíhat, aby mohlo každé dítě očekávat podporu a vedení při kontaktu se zvířetem a mohlo se maximálně zapojit do připravovaných aktivit. V závislosti na ročním období a aktuálním počasí se skupinová canisterapie koná také ve venkovních prostorách zahrady.
Canisterapeutické týmy:
· Emília Vránová a dlouhosrstá kolie Chyr –pes - vedení skupinových canisterapií, návštěva 1 x za 4 týdny.
· Michaela Dunčová a americký stafordšírský teriér Buggy – fena – skupinová canisterapie 3x za měsíc.
· Markéta Špačková a dalmatin Chloe – fena – polohování i skupinová canisterapie 1x měsíčně
Díky canisterapeutickým týmům můžeme nabídnout:
· Individuální a skupinovou canisterapii
· Praxi pro studenty středních, vyšších odborných a vysokých škol
· Poradenství a zaškolení nových canisterapeutických týmů
· Ukázku canisterapeutických aktivit pro veřejnost
· Ukázku canisterapeutických aktivit pro jesle a mateřské školy
Canisterapie přináší našim dětem:
· nácvik koncentrace a zvýšení pozornosti
· rozvíjení citových schopností
· uspokojovat potřeby něžnosti
· snížit nesmělost a uzavřenost a podpořit spontánnost projevu ve vztahu k jiným osobám
· rozvíjení ochranitelských a pečovatelských postojů u dítěte při poznávání nových věcí
· rozvíjení sociálního cítění, zlepšení kvality života a v některých případech i snížení agresivity klienta
· rozvíjení komunikace a zvládnutí chování v kolektivu
· rozvíjení rozumových schopností
· zájem o určité aktivity s cílem zvyšovat dobu soustředění se na tuto činnost
· rozvíjení pozorovacích schopností i správné návyky chování se k ostatním lidem
· zlepšení komunikačních dovedností, rozšiřujeme slovní zásobu a zejména v oblasti logopedie i vyjadřovací schopnosti
· rozvíjení pohybových schopností zvyšujeme u dětí motivaci k pohybu i jejich pohybové schopnosti
· rozvíjení hrubé i jemné motoriky
Terapeut s odborným pracovníkem zařízení (speciální pedagog, fyzioterapeut, logoped) volí činnost klienta se psem dle toho, zda je dítě samostatně pohyblivé nebo částečně či zcela imobilní. Vzhledem k tomu, že schopnosti a možnosti každého pacienta i každého psa jsou velmi různé, je věcí psovoda a terapeutů, jaký přesný metodický postup momentálně zvolí. Častou formou canisterapeutického procesu je polohování dítěte s pomocí psa. Návštěva canisterapeutického týmu trvá přibližně hodinu. Dítě se nejdříve přivítá se psem a jeho psovodem. Poté se domluví cíl činnosti a začne se s polohováním, nácvikem komunikace či nácvikem jednoduchých pokynů. Na závěr hodiny dítě odmění psa piškotem či drobným pamlskem.
Vzhledem ke specifickým potřebám našich dětí s kombinovaným postižením je dobré dlouhodobé a opakované využití jednoho canisterapeutického pejska pro jedno až dvě děti. Dítě tak získá důvěru v celý tým, jeho pohybové možnosti a další dovednosti se tak postupně zlepšují.