Logopedie
"Nemusím mluvit, abych se dokázal dorozumět…"
"Nemusím mluvit, abych dokázal vyjádřit své pocity a přání…"
Logopedie se prolíná do všech činností ve stacionáři. Pracujeme s dítětem individuálně ve třídě, ale i na herně. Vycházíme z možností a priorit dítěte. Vedeme dítě k samostatnosti, a to i v komunikaci v rámci jeho možností. Respektujeme zájmy a potřeby dítěte.
Při terapii zařazujeme stimulaci orofaciální oblasti. Podporujeme vlastní aktivitu mluvidel. Využíváme chuťovou stimulaci a snažíme se o zkvalitnění příjmu potravy u dětí s využitím metody šetrného krmení. V rámci možností dítěte provádíme dechová a fonační cvičení. Podporujeme hlasový projev dítěte, využíváme vnímání prozodických faktorů řeči.
Rozvíjíme hrubou i jemnou motoriku, napomáháme k představě o vlastním tělesném schématu. Vnímání vlastního těla usnadní využití vibrací na těle dítěte i terapeuta. Zařazujeme dotekovou terapii.
Posilujeme smyslové vnímání. Smysly jsou jakýmisi sběrači informací. Podporujeme rozvoj sluchového vnímání, trénujeme zrak. Poskytujeme možnost získávat vjemy a informace o věcech hmatem. Nabízíme čichové a chuťové podněty.
Rozvíjíme mentální stránku a komunikaci s přihlédnutím na vývojovou úroveň dítěte a jeho tělesný i psychický stav. Podporujeme adekvátní reakci na podnět, porozumění mluvenému slovu. Rozšiřujeme slovní zásobu pasivní i aktivní.
Spolupracujeme s rodinou dítěte a komunikujeme s celým kolektivem stacionáře. Navazujeme na speciálně pedagogické, psychologické či další vyšetření dítěte.
K rozvoji komunikace využíváme:
* komunikační deníky, karty,
* znaky upravené vzhledem k motorickým možnostem dítěte,
* komunikaci prostřednictvím výběru z nabízených činností,
* konkrétní předměty a hračky, černobílé a barevné symboly, fotografie pro komunikaci a zájem o ni,
* komunikační systém VOKS,
* komunikátory k vyjádření jednoduchého vzkazu, prosby,
* iPad.